BÒBILA MADURELL

BÒBILA MADURELL I CAN PALLÀS

Neolitic-Ferro I

El jaciment conegut amb el nom de Bòbila Madurell es troba al municipi de Sant Quirze del Vallès (Vallès Occidental) i se situa sobre un terreny pla, fèrtil, ben regat i delimitat per un relleu força suau.
Fou descobert l’any 1921 arran els treballs de construcció de la via dels Ferrocarrils Catalans. Cap a l’any 1931 es va instal·lar a la zona una bòbila propietat del senyor Madurell. L’extracció d’argiles va provocar l’aparició de noves restes arqueològiques, també d’època neolítica. Noves infraestructures, realitzades a partir de l’any 1975, com l’autopista C-58 i l’edificació més endavant d’un gran centre comercial, van fer aflorar noves restes que van comportar l’endegament de noves campanyes arqueològiques als anys 90. En tot aquest temps, la troballa de 80 fosses d’enterrament, 67 fosses d’emmagatzematge (sitges) i dues cabanes permet afirmar que aquest és un dels més importants jaciments neolítics europeus.
El jaciment de Can Pallàs és una necròpolis col·lectiva datada en el Neolític Final que va ser descoberta de forma casual i excavada parcialment  a l’any 1975. A l’any 1999 es va iniciar un projecte d’excavació, dirigit pel Laboratori d’Arqueologia i Ensenyament de la Universitat Autònoma de Barcelona, amb la participació de l’alumnat de Batxillerat de l’IES Sant Quirze que va finalitzar l’any 2007.

Per saber més:

• DD.AA. El Vallès fa 6000 anys. Fundació Caixa de Terrassa, Terrassa, 1995

• Bordas, A. et alii. Excavacions arqueològiques 1991-1992 a la Bòbila Madurell-Mas Duran (Sant Quirze del Vallès, Vallès Occidental).  Tribuna d’Arqueologia 1992-1993: 31-48, 1994

Centre educatiu adoptant: Institut Sant Quirze

AddThis